FAQ

JOUSISOITTIMIEN VUOKRAAMINEN

INSTRUMENT RENTALS

Minkä tyyppisille soittajille vuokraaminen soveltuu?

Tarjoamme kolmea erilaista vuokrattavaa soitinta, jotka ovat yksilöitävissä kaiken tasoisille soittajille, vasta-alkajista ammattilaisiin ja soveltuvat sekä aloitteleville että keskitason soittajille. Soittimet trimmataan ja ylläpidetään ammattitaitoisten viulurakentajiemme toimesta vastaamaan soitettavuudeltaan ja soinniltaan vaativimpiinkin ominaisuuksiin.

Kokeneemmille soittajille edistynyt vuokrauspalvelumme tarjoaa paremman äänen laadun tasokkaampien soittimien kautta sekä päivitetyn jousen. Parhaimmat vuokrasoittimet ovat hienostuneesti rakennettuja ja useimmat on valittu myytävissä olevista soittimistamme, jotka sopivat sekä ammattisoittajille että edistyneimmille opiskelijoille.

Tämä on ensimmäinen vuokrauskertani. Onko vuokraamiselle miniaikaa?

Vuokra-aika on aina yksi kuukausi kerrallaan ja minimi- tai maksimiaikoja ei ole.

Huomioithan ystävällisesti, että vuokraamisesta meille syntyvien kulujen vuoksi emme tarjoa ”kokeilujaksoja” vuokrasoittimistamme. Jos sinulla on kysymyksiä, vastaamme mielellämme puhelimitse lisätiedusteluihin.

Tarvitsenko luottokorttia?

Vuokraamisen ajaksi pyydämme kaikilta asiakkailtamme voimassaolevan luottokortin numeron tallennettavaksi vuokrasopimusta varten.  Luottokortin omistaja on vastuullinen taho syntyvästä vuokratilistä sekä vuokraamisesta ja näin ollen luottokortin omistajan tulee rekisteröityä verkkosivujemme vuokrauspalvelun kautta.

Milloin maksu veloitetaan luottokortiltani?

Vuokramaksut ja ostettavaksi valitsemiesi tuotteiden hinta veloitetaan luottokortiltasi heti kun tilaus vahvistetaan verkkosivujemme kautta. Poikkeusjärjestelyt sovitaan erikseen. Kuljetuskustannukset veloitetaan kuljetuksen tilauspäivänä. Noutotoimitukset veloitetaan verkkosivujen tilausvahvistuksen yhteydessä.

Voiko vuokrahinnan vähentää uuden soittimen ostohinnasta?

Tällä hetkellä ikävä kyllä ei.

Voinko vuokrata soittimen, jos asun ulkomailla?

Tällä hetkellä vuokraaminen onnistuu ainoastaan Suomen sisällä. Vientimaksut ja kuljetuskustannukset ovat erittäin kalliita ulkomaille vuokrattaessa.

Mitä varusteita vuokrasoittimen mukana tulee?

Kaikkien vuokrasoittimien mukana tulee kotelo, jousi ja hartsi. Taataksemme parhaan mahdollisen  syttyvyyden ja äänen syvyyden, kaikki jouset on jouhitettu luonnonhevosenjouhilla. Huomioithan, että vuokrattavien sellojen mukana tarjoamme pehmeitä ja selässä kannettavia koteloita kovien koteloiden sijasta. Lasten on huomattavasti helpompi kantaa pehmeitä koteloita ja voimme myös pitää vuokrahinnat näin edullisempana.

Mitä teen, jos vuokrasoittimeni kieli katkeaa tai soitin vaurioituu muuten?

Suurimman osan vahingoista ja kaikki katkenneet kielet kattaa kotivakuutus.

Asiakkaat ovat tervetulleita liikkeeseen milloin vain vaihdattamaan katkenneen kielen tai vahingoittuneen soittimen/jousen. Tee korjausta/vaihtoa koskeva tilaus verkkopalvelumme ja oman tilisi kautta tai soittamalla liikkeeseen. Katkenneiden kielien korjaus veloitetaan tilauksen mukaan suoraan verkkotilausvahvistuksen yhteydessä.

Vuokraajan vastuuseen kuuluu vaihdattaa rikkinäiset kielet saman brändin tai samanlaisen laadun mukaisiksi kuin vuokrasoittimessa on alun perin toimitettaessa ollut. Vuokrasoittimen kautta ostettavat kielet veloitetaan ostohinnan mukaisesti.

Vuokraussopimuksen ehtojen mukaisesti ja lisäkulujen välttämiseksi vuokrasoitin tulee palauttaa samanlaisessa kunnossa kuin vuokraamisen aloitushetkellä.

Vuokraaja vastaa itse kaikista lähetyskustannuksista, sekä toimitus-, vaihto- että palautuskustannuksista, joita vuokrasoitin tai jousi tarvitsee. Suurimmassa osassa tapauksista How Violins maksaa toimituskulut ja lähettää korvaavan soittimen vaurioituneen tilalle ja vuokraaja voi käyttää samaa pakkausta lähettääkseen takaisin vaurioituneen soittimen kahden viikon kuluessa.

Soittimien palautusta varten vuokraajille suositellaan käyttämään Postin palvelua peruspalvelumaksuin, joka on usein edullisempaa kuin Postin yrityspalvelumaksut.

Kuinka valitsen lapselleni oikean kokoisen soittimen?

Mitä tapahtuu, jos haluan vaihtaa vuokrasoittimeni isompaan kokoon?

Voit vaihtaa maksutta vuokrasoittimesi samanlaiseen, mutta isompaan kokoon milloin vain. Koon vaihtaminen ei vaikuta vuokraamiseen tai vuokrasopimuksen ehtoihin.

Mitä tapahtuu, jos haluan vaihtaa vuokrasoittimeni toisenlaiseen?

Voit päivittää vuokrasopimustasi verkkopalvelussamme milloin tahansa. Vuokrahinnasto päivittyy automaattisesti tilillesi uuden vuokrasoittimen vuokrahinnan mukaisesti. Jo maksettu vuokrahinta päivittyy automaattisesti ja tasataan myös uuden sopimuksen mukaiseksi.

Kuinka palautan, pakkaan ja lähetän vuokrasoittimeni vuokraamisen päättyessä?

 

Jos haluat palauttaa vuokrasoittimesi vuokrasopimuksen uusimisen sijaan, suljemme vuokraustilisi sen jälkeen kun olemme vastaanottaneet palautuvan vuokrasoittimesi.

Postitse palautettavat soittimet voi lähettää alla olevan ohjeistuksen mukaisesti.

Osta palautuspalvelu tämän linkin kautta.

Palautustunnuslomake postitetaan 24 tunnin kuluessa tilauksesta ja on käytettävä 30 päivän sisällä.

Palautusten hinnasto. 

Viulut ja alttoviulut          12€

1/10-1/8 sellot                  18€

1/4 – 4/4 sellot                  18€

Laitathan palautuksen mukaan yhteystietosi: nimi, osoite ja puhelinnumero, sekä tiedon, miksi soitin palautetaan.

Pakkaathan soittimen ja/tai jousen huolellisesti. Pakkaustäytettä tulee asetella varoen molemmin puolin kaulaa ja kielten alle. Tämä ehkäisee soittimen yläosan vaurioitumisen, jos kaula katkeaisi kuljetuksen aikana. Pakkaustäytettä tulee asetella myöskin soittimen reunoille molemmin puolin, jotta soitin ei heilu kotelonsa sisällä kuljetuksen aikana. Jos lähetät jousen, varmistathan että jouhet on löysätty ja jousi on kiinnitetty kotelon kiinnikkeillä. Pakkausmateriaalia tulee asetella tiukasti kotelon ympärille, jotta se ei heilu pakkauksen sisällä. Suojaa kotelo pehmusteilla asianmukaisesti joka puolelta.

*Jos pakkaat selloa, käytäthän samaa erityisesti juuri soitinta varten valmistettua laatikkoa, jossa soitin toimitettiin.

Jos sinulla on kysymyksiä, voit aina soittaa meille! Opastamme mielellämme.

Entäs lähetyskustannukset?

Lähetyskustannukset eivät kuulu vuokrahintaan, mikä auttaa pitämään vuokraushinnat alhaisempana. Vuokraaja vastaa itse kaikista lähetyskustannuksista, sekä toimitus-, vaihto- että palautuskustannuksista, joita vuokrasoitin tai jousi tarvitsee. Lähetyksiä varten suosittelemme ostamaan alennettuun hintaan Postin toimituslomakkeen tästä.

Saako vuokrahinnasta verovähennyksiä?

Tällä hetkellä ikävä kyllä ei.

Voinko maksaa vuokrahinnan verkossa?

Vuokraaminen maksetaan tällä hetkellä ainoastaan verkkopalvelun kautta.

Voinko tulla hakemaan vuokrasoittimen ilman ajanvarausta?

Vuokrauspalvelu toimii ainoastaan vuokrasoitin.fi -verkkopalvelun kautta ja varaus vahvistetaan luottokorttimaksulla verkkosivujen kautta. Saat tilauksestasi varausvahvistuksen sähköpostilla ja voit noutaa soittimesi saatuasi sähköpostitse vahvistusviestin tilauksesi valmistumisesta.

Milloin tilaukseni saapuvat?

Tilauksesi lähetetään meiltä kun kaikki tilaamasi tuotteet ovat saapuneet varastoomme. Jos tilauksessasi on sekä kotimaisilta että ulkomaisilta tavarantoimittajiltamme saapuvia tuotteita toimitetaan tilauksesi kahdessa paketissa. Ylimääräisestä toimituksesta ei aiheudu sinulle lisäkustannuksia.

Mistä näen tilaukseni toimitustilanteen?

Kun tilauksesi lähetetään meiltä, saat sähköpostitse toimitusilmoituksen. Jos tilauksesi on lähetetty pakettina, toimitusilmoituksessa on linkki lähetysseurantaan, josta voit seurata Vuokrasoitin-pakettisi kulkua meiltä sinulle. Huomaathan, että kirjelähetyksenä lähetetyt paketit eivät näy lähetysseurannassa.

Miten voin muuttaa tilaukseni noutopaikkaa tai toimitustapaa?

Noutopaikka määräytyy automaattisesti antamasi toimitusosoitteen mukaan eikä sitä toistaiseksi ole mahdollista muuttaa. Postipaketit toimitetaan postin noutopisteisiin. Noutopisteinä toimivat Postit, K-Marketit ja R-Kioskit.

Voit valita tilauksesi toimitustavan kassalla ennen tilauksen vahvistamista. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli haluat muuttaa toimitustapaa vahvistettuasi tilauksen.

Mistä voin tarkastella aiempia tilauksiani?

Siirry Oma tili -sivustolle (henkilö-ikoni oikeassa yläkulmassa) ja klikkaa kohtaa Tilaukseni.

For what types of players are your rentals suitable?

We offer three grades of rental instruments to accommodate players of all skill levels, from beginner to professional. Our Standard Rental instruments are suitable for beginning and intermediate players jare set up and maintained by our staff of professional luthiers to meet exacting standards for playability and tone.

For more experienced players, our Advanced Rental option provides enhanced sound quality via a better instrument and upgraded bow. Master Rentals are finely crafted instruments, many selected from among our sales stock, which are suitable for professional players and the most discerning students.

This is my first time renting, is there a minimum term?

Rentals are kuukausi by kuukausi with no minimum or maximum term.

Please note that due to the costs involved, we do not offer ”trials” of our rental instruments. If you have questions, please call us for more information.

Do I need a credit card?

We require all of our rental customers to have a valid credit card number on file while an instrument is being rented. The credit card holder becomes the responsible party for the account, and should be the person who registers for the rental through our website.

When will my credit card be charged?

Rental fees and the cost of items you have selected to purchase will be charged to your credit as soon as the order is completed unless otherwise agreed.

Shipping orders are charged the day that your order ships.

Pickup requests will be charged as soon as your order is completed.

Does the cost of renting go towards purchasing an instrument?

Currently no.

Can I rent an instrument if I live outside of the Finland?

At this time, rentals are available only within Finland. Import duties and shipping charges become very expensive when renting from abroad.

What equipment comes with a rental?

Every rental comes with an instrument, a case, a bow, ja cake of rosin. All bows are strung with horsehair to provide the best possible response and tone. Please note that for cello rentals we provide soft, backpack-style cases, instead of hard-shell cello cases. These are much easier for young children to carry, and help us to keep our rental rates down.

What do I do if my rental instrument breaks a string or is damaged?

Most types of accidental damage jall broken strings are covered by your home insurance.

Customers are welcome to visit the shop at any time to have a broken string replaced or damaged instrument/bow exchanged. We can also ship a replacement string or instrument/bow. Simply place an order via your online account, or via phone at 0504654844. Broken string replacement orders are charged at cost.

It is the responsibility of the renter to replace broken strings of the same brjand quality as shipped with the instrument. Strings bought through Vuokrasoitin are charged at cost.

The instrument must be returned in the same condition as it was received in order to not accrue additional costs. As per the terms of the rental contract.

For instruments and bows, the customer is responsible for both outbound and inbound shipping costs. In most cases we will ship the replacement instrument, and the customer would use the same box to ship back the damaged instrument within 2 weeks.

To return instruments, customers are welcome to purchase a prepaid Posti label at standard shipping rates, which are often much cheaper than Post Office retail rates.

How do I size my child for a rental instrument?

What happens if I need to get a larger size of instrument?

You can exchange your rental for another instrument of the same type at any time. Exchanges will not interrupt your rental payment, or the terms of your rental agreement.

What happens if I exchange my rental for a different kind of rental?

You can upgrade your rental outfit at any time. Rent paid on your account will be pro-rated to accommodate the new type of rental instrument. The difference in deposit will be adjusted accordingly.

How do I return, pack, and ship my rental to you?

If you wish to return your rental instead of renewing, we will close your account once we receive the instrument. You can return a rental instrument in person How Violins, or by mail. For in store returns, stop by anytime during business hours.

For instruments returned by mail, please follow the steps below.

Purchase a return label online using this link.

The label will be emailed to you directly within 24 hours of your order, and must be used within 30 days.

Cost of the return label 

Violins and violas              12€

1/10-1/8 size cellos         18€

1/4 – 4/4 size cellos          18€

Place a note in the instrument case telling us who you are and why you are sending the instrument.

Please include: Your name, address, and telephone number.

Pack the instrument and/or bow carefully:

Padding should be placed gently on both sides of the bridge, under the strings. This prevents damage to the top of the instrument in the event of a broken bridge during shipment.

Padding should also be placed around the sides, so that the instrument does not shift inside its case while being handled.

If you are sending a bow, be sure that the hair has been loosened, and secure it with the case’s bow holders.

Packing material should be stuffed firmly around the case so that it does not shift inside the shipping box. Protect the case by adequately cushioning it on all sides.

* If you are packing a cello, use the same specially manufactured box you received it in.

If you have questions, call us! We can help guide you through this process.

What about shipping fees?

Shipping fees are not included with the cost of the rental. This helps us keep our rental rates low. As a long-distance rental customer, you are responsible for payment of both outbound and inbound shipping costs in the event that an instrument needs to be shipped. Please purchase a discounted Posti label here in the event that you need to ship an instrument.

Is rent taxable?

Currently no, the rental company is below the ALV threshold.

Can I pay for my rental online?

You can only pay for your rental online at the moment.

Can I just come and collect an instrument without first booking?

You can rent only via vuokrasoitin.fi online service and confirm the order with a credit card. After payment you will get a confirmation email and information when your order is ready.

When will I receive my orders?

Your order will be shipped as soon as we have all the products in our storage. If you have ordered products both from domestic and from international supplier your order will be shipped in two different packages. There will be no additional shipping fees.

Where can I see details about my order and shipping?

When your order is shipped you will get a confirmation email. If you will receive a package you will have a follow-up link in the email. Please note that if you will receive a letter we can´t send you a follow-up link.

How can I change pickup place or delivery?

Pickup place is automated according to your delivery address and it can´t be changed at the moment. Postal packages will be delivered in Posti´s pickup places: Posti, K-Market and R-Kioski.

You can select delivery details before you confirm your order online. Please contact our customer service if you would like to change the delivery details after confirmed order.

Where can I see details about my previous orders?

Select Oma tili -page and click Tilaukseni.

PERUMINEN JA PALAUTUSOIKEUS | Verkkokaupan tilauksen peruminen

Mikäli perut tilauksesi ja olet maksanut tilauksesi kortilla, palautamme maksamasi summan tilillesi automaattisesti. Jos olet tilannut vain yhden tuotteen ja perut tilauksen, tililtäsi tekemämme varaus perutaan, tavallisesti parin arkipäivän sisällä. Jos poistat tilauksestasi yhden tuotteen, palautetaan sen hinta tilillesi samalla kun lähetämme sinulle muut tilaukseesi kuuluvat tavarat.

EHDOT | Vuokrasopimus kokonaisuudessaan

Vuokrasoitin – Soitinvuokraussopimuksen Säännöt ja Ehdot (“Säännöt”)

Ole hyvä ja lue nämä SÄÄNNÖT JA EHDOT (“Säännöt”, “Säännöt ja Ehdot”) läpi huolella. Vuokrasoittimen vuokrauspalvelun pariin pääseminen ja sen käyttäminen riippuvat näiden Ehtojen hyväksymisestä ja noudattamisesta.

1. TERMIT: Minä-muodossa olevat termit kuten “minä”, “minua” ja “minun” viittaavat yhteen tai useampaan henkilöön, joka allekirjoittaa tämän sopimuksen. Termit “te”, “teidän” ja “omistaja” viittaavat Vuokrasoittimeen.

2. SOITTIMEN VUOKRAUS: Soittimet vuokrataan kuukausittain ja maksu suoritetaan etukäteen.

3. EI VUOKRARAHAN PALAUTUKSIA: Ymmärrän, ettei vuokrarahaa palauteta missään tilanteessa. Vuokramaksuja ei voida jakaa suhteellisesti. 1/2 kuukauden veloitukset lukeutuvat “pääomaan”.

4. AUTOMAATTINEN VELOITUS: Vuokra on maksettavissa ainoastaan Luottokortilla ja se erääntyy sovittuna päivämääränä.

5. SUOSTUMUS VELOITUKSEEN: Tilauksen myötä vuokraaja sallii Vuokrasoittimelle kuukausittaisen vuokramaksun ja minkä tahansa muun tämän sopimuksen edellyttämän summan veloittamisen vuokraajan luottokortilta. Tämä sisältää kaikki maksamattomat maksut ja mahdolliset myöhästymismaksut.

6. OMISTAJUUS: Tiedostan, että (a) Minulla ei ole oikeuksia vuokrattuun soittimeen ja että (b) vuokratun soittimen omistajuus säilyy aina omistajalla eli Vuokrasoittimella. Sitoudun olemaan myymättä, välittämättä, kiinnittämättä, vuokraamatta, kuormittamatta, siirtämättä tai muulla tavalla olemaan hankkiutumatta eroon vuokratusta soittimesta ilman Vuokrasoittimen kirjallista lupaa.

7. HÄVIÄMISEN RISKI: Otan täten vastuulleni kokonaisuudessaan vuokrattujen välineiden katoamiseen, varastetuksi tulemiseen, vahingoittumiseen ja tuhoutumiseen liittyvät riskit. Mikäli vuokrattu esine katoaa, sitoudun maksamaan täyden listahinnan (vähennettynä mahdolliset vuokranmaksut). Tiedostan, ettei Vuokrasoitin ole vastuussa mistään häviämisestä tai vahingosta riippumatta siitä, onko ne aiheuttanut Omistajan tai sen välittäjien tai edustajien huolimattomuus tai muu vuokrasoittimeen liittyvä viivästys, pidätys, myöhästyminen, toimittamatta jättäminen, vika, toimintahäiriö tai puutteellisuus.

8. TARKASTUS JA HUOLTO: Vuokrasoitin tarkastaa soittimen ennen sen vuokraamista varmistuakseen siitä,että se on hyvässä soittokunnossa. Sitoudun pitämään soittimen samassa kunnossa kuin missä sen vastaanotin. Ilmoitan teille välittömästi mahdollisesta katoamisesta tai vahingosta ja sovin yksinomaan Vuokrasoittimen/How Violins OY:n kanssa mahdollisista korjauksista. Olen taloudellisesti vastuussa tulipalon, tulvan, varkauden, ilkivallan, laiminlyönnin, onnettomuuden, valtuuttamattomien korjausten, force majeure -olosuhteiden, huolimattoman pakkaamisen ja kuljettamisen tai muun syyn aiheuttamasta korjaustarpeesta.   

9. PERINTÄ: Palautan soittimen välittömästi teille niin pyydettäessä. Mikäli soitinta ei palauteta sovitusti, sitoudun maksamaan täyden ostohinnan sekä muut mahdollisesti maksamatta jääneet kulut. Suostun maksamaan kaikki perintäkulut mukaan lukien, muttei rajoittuen, perintäkulut ja asianajajan kulut. Sallin teidän veloittavan luottokortiltani kaikki maksamattomat maksut.

10. VÄLINEEN PALAUTTAMINEN/TAKAISIN HANKKIMINEN: Sitoudun palauttamaan vuokrasoittimen tyydyttävässä kunnossa (tavanomainen kuluminen sallitaan) Vuokrasoittimen toimipisteeseen vuokra-ajan päättyessä. Etukäteen maksettu palautuslappu on saatavissa pyydettäessä. Mikäli jostain syystä jätän vuokratun soittimen palauttamatta vuokra-ajan päättyessä, sitoudun toimimaan yhteistyössä Omistajan ja sen välittäjien tai edustajien kanssa vuokratun välineen palauttamiseksi. Kaikki vuokrapalkkiot peritään vuokrasoittimen palauttamisen yhteydessä.

11. MYÖHÄSTYNYT MAKSUSUORITUS/MYÖHÄSTYMISMAKSU: Jos mikä tahansa tässä vuokrasopimukseen tai vuokratun esineen palauttamiseen liittyvä maksu myöhästyy yli VIISITOISTA (15 PÄIVÄÄ, Omistaja saattaa ilman erillistä ilmoitusta laskuttaa Luottokortiltani kuukausimaksut sekä kuukausittaisen 20% vuokramaksusta olevan myöhästymismaksun, kunnes tilin maksut ovat ajan tasalla. Mikäli vuokramaksu on on KAKSI (2) kuukautta myöhässä, enkä ole vastannut Vuokrasoittimen yhteydenottoihin puhelimitse/sähköpostitse, tiedostan tämän olevan taloudellisen vastuun laiminlyömistä ja että omaisuusrikoksesta raportoidaan asianmukaisille viranomaisille ja/tai perintätoimistolle.

12. KONKURSSI: Ymmärrän, että soitin tai soittimet palautetaan fyysisesti omistajalle ennen mahdollista konkurssi-ilmoitusta ja että mikäli näin ei tapahdu, katsotaan se omaisuuden varastamisyritykseksi, josta ilmoitetaan asianmukaisille viranomaisille ja/tai perintätoimistolle.

13. SOPIMUKSEN PÄÄTTÄMINEN: Tämän vuokrasopimuksen voi päättää omistaja tai minä itse olettaen, että kaikki vuokramaksut on maksettu kokonaisuudessaan ja että soitin palautetaan tyydyttävässä kunnossa, tai jos olen ostanut soittimen Omistajalta.

14. KOKO SOPIMUS: Tämä vuokrasopimus kattaa kokonaisuudessaan sopimuksen minun ja Omistajan välillä, eikä sitä voi parannella, muokata tai muuttaa muutoin kun tämän sopimuksen osapuolten allekirjoittamalla kirjallisella sopimuksella. Edustan ja takaan täten olevani täysi-ikäinen ja että olen vastaanottanut mainitun soittimen, lukenut ja/tai vastaanottanut tämän Vuokrasopimuksen kopion ja lukenut sekä täysin ymmärtänyt kaikki tähän Vuokrasopimukseen liittyvät säännöt.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Ole hyvä ja lähetä meille viesti!

022051